- Szczegóły
KOMPETENCJE ZAWODOWE PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Badanie zostało przeprowadzone na podstawie ankiety skierowanej do uczniów, wywiadów z nauczycielami przedmiotów zawodowych.
Ankietowani uczniowie badane aspekty oceniali w skali pięciostopniowej.
- Przyrost wiedzy na temat branży - bardzo wysoko lub wysoko oceniło 70% ankietowanych, pozostali na poziomie zadowalającym,
- Przyrost wiedzy na temat kultury pracy, kultury biznesowej i obyczajów - bardzo wysoko lub wysoko oceniło 82% uczniów, na poziomie zadowalającym 18%,
- Poprawę komunikacji z ludźmi z innych krajów - bardzo wysoko lub wysoko oceniło 85% uczniów, pozostali na poziomie zadowalającym,
- Satysfakcję z doboru miejsca odbywania praktyki - bardzo wysoko lub wysoko oceniło 86% uczniów, 1 uczeń słabo, pozostali na poziomie zadowalającym.
Jako najbardziej użyteczne szkolenia – staże uczniowie wskazali:
Technicy budownictwa
-wizytę w elektrowni wiatrowej,
-technologię renowacji elewacji obiektów zabytkowych,
-technologię wykonywania podwieszanych sufitów,
-technologię wykonywania suchej zabudowy,
-wykonywanie tynków i ociepleń przy użyciu różnych materiałów,
Technicy architektury krajobrazu
-pracę przy cięciach pielęgnacyjnych i ścince drzew,
-metody pielęgnacji roślin w zieleni miejskiej,
-metody pielęgnacji trawników sportowych,
-szkolenie z obsługi różnego typu kosiarek,
-metody konserwacji i renowacji zieleni w obiektach zabytkowych.
Wysoki poziom satysfakcji z odbytego stażu można również dostrzec w odpowiedziach uczniów na pytanie: Co najbardziej podobało Ci się podczas realizacji projektu?
„Podobało mi się, że pracodawca był zorganizowany, bardzo chętny do rozmowy z nami”
„Miejsce praktyk było świetnie dobrane”
„Podobały mi się relacje pracodawcy z praktykantami”
„Najbardziej podobało mi się miejsce odbywania stażu”
„Bardzo podobało mi się przyjazne nastawienie pracodawcy”
„Najbardziej podobał mi się czas spędzony w pracy”
„Praktyki i zdobyte na nich nowe doświadczenia”
„Najbardziej podobała mi się praca pod okiem Pana Wenzla”
Nauczyciele przedmiotów zawodowych w wywiadach wskazują na:
- większą otwartość uczestników projektu na zdobywanie wiedzy z zakresu dziedziny w jakiej się kształcą,
- większą motywację do zgłębiania zagadnień trudnych,
- zwiększoną percepcję korelacji między przedmiotowych w zakresie przedmiotów zawodowych,
- wzrost chęci do dzielenia się wiedzą, spostrzeżeniami i doświadczeniami,
- zwiększoną efektywność pracy w grupach,
- większą zdolność wykorzystania teorii w praktyce.
Wnioski:
- uczniowie nawiązali relacje z pracodawcami i opiekunami w miejscu pracy,
- uczniowie mieli możliwość nabycia wiedzy, doświadczenia i nowych kompetencji zawodowych,
- współpraca z obcokrajowcami oraz poznanie zasad obowiązujących w niemieckich firmach przyczyniła się do przełamania bariery językowej oraz dała możliwość porównania polskiej i niemieckiej obyczajowości, kultury i organizacji pracy oraz kultury biznesowe,
- odbyty staż wpłynął pozytywnie na motywację do kształcenia się w wybranym zawodzie,
- uczniowie nabyli umiejętność sprawnej pracy w grupie .
Rekomendacje:
- umożliwiać uczniom pracę w zagranicznych zakładach pracy celem nabycia doświadczeń,
- motywować uczniów do nauki języków obcych, bo dobra komunikacja w miejscu pracy daje możliwość poznania szczegółów wykonywanej pracy oraz pozwala na większe zaangażowanie w wykonywane zadania.
Pełna ocena przyrostu wiedzy i umiejętności zawodowych będzie możliwa po dokonaniu pełnej analizy wyników wszystkich egzaminów z kwalifikacji, które to egzaminy są jeszcze przed młodzieżą.
- Szczegóły
EWALUACJA UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Ewaluacja miała 3 etapy i odbyła się w formie testu sprawdzającego wiedzę i umiejętności:
- Przed kursem językowym
- Po kursie językowym
- Po odbytym stażu zagranicznym w Lipsku
TEST PRZED KURSEM
Test przed kursem składał się z pytań otwartych i zamkniętych sprawdzających znajomość przydatnych zwrotów oraz zdań w życiu codziennym i zawodowym
WYNIKI TESTU:
POZIOM ZADOWALAJĄCY – uczniowie, którzy do niego przystąpili byli grupą mieszaną: wcześniej uczącą się języka niemieckiego, jak również języka rosyjskiego
KURS JĘZYKOWY
- Uczniowie mieli zapewniony 40-godzinny kurs języka niemieckiego
- Cel kursu: podniesienie znajomości języka niemieckiego, pokonanie bariery językowej, podniesienie poziomu wiedzy i utrwalenie zdobytej wiedzy
(prowadząca pani mgr Marzanna Mastalerz)
- Wszyscy skorzystali ze wsparcia
- Osiągnęli 80% obecności
Kurs składał się z następujących elementów:
- język codzienny praktyczny
- język niezbędny w pracy
- ćwiczenie wszystkich sprawności: mówienie, czytanie, rozumienie ze słuchu, reakcje językowe, szybkość wypowiedzi, pisanie
TEST JĘZYKOWY PO KURSIE
- Test obejmował pytania otwarte i zamknięte sprawdzające przydatne zwroty oraz zdania w życiu codziennym, jak również zawodowym
- Wyniki: przyrost umiejętności gramatyczno-leksykalnych o 15%-20%
- Rezultat: utrwalenie i poszerzenie wiedzy językowej u uczniów i nauczycieli wytypowanych na praktyki w Lipsku
- Poprawa umiejętności językowych w zakresie mówienia, czytania, pisania, krótkich reakcji językowych
EWALUACJA ZNAJOMOŚCI JĘZYKA PO ODBYTYCH PRAKTYKACH W NIEMCZECH
- Test językowy sprawdzający wiedzę z podstawowych zdań i zwrotów potrzebnych do komunikowania się w języku niemieckim w środowisku pracy napisany w ostatnim dniu pobytu
- W trakcie pobytu stażyści uczestniczyli w intensywnym kursie językowym prowadzonym przez Europa Haus
GRUPA 1 – LIPIEC 2017
26 uczniów, średni wynik 63,42%
GRUPA 2 – KWIECIEŃ 2018
23 uczniów, średni wynik 76,35%
GRUPA 3 – MAJ 2018
21 uczniów, średni wynik 79,25%
ZESTAWIENIE WYNIKÓW
70 uczniów, średni wynik 73%
WNIOSKI:
-Uczniowie przełamali barierę językową
-Test wykazał, że uczniowie podnieśli swoje kompetencje językowe o kolejne 5%-10% w stosunku do testu po kursie
-Uczniowie zrozumieli, jak ważna jest znajomość języków obcych
-Uczniowie swobodniej posługują się językiem, co potwierdzają wyniki ankiet:
„Jeśli chodzi o pracę, to umiem i rozumiem więcej niż myślałem. Niemiecki nie jest taki trudny”
„Nauczyłem się więcej słów po niemiecku i nauczyłem się lepiej komunikować w języku niemieckim”
„Niemiecki nie jest trudny”
-Uczniowie są zmotywowani do dalszej nauki języków obcych
RAPORT EWALUACYJNY Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
- Szczegóły
Grupa 21 uczniów dotarła do Lipska 5 maja 2018 ok. godz. 14. Odbyło się
zakwaterowanie i rozpakowanie rzeczy. Uczniowie zaznajomili się z okolicą i miejscem zamieszkania. Dostali bilety oraz wszelkie regulaminy, następnie wraz z opiekunami udali się na miejsca praktyk.
Od 6.05.2018 uczniowie uczęszczali na praktykę. Pracowali 8 godzin dziennie i realizowali program językowo-kulturalny.
Czwartek 10.05 był świętem w Lipsku, dniem wolnym od pracy, dlatego uczniowie odpracowywali ten dzień w sobotę 12.05.
Czytaj więcej: RELACJA Z WYJAZDU NA PRAKTYKI ZAGRANICZNE- MAJ 2018r
- Szczegóły
Grupa 26 praktykantów z Technikum Budowlanego nr 5 uczestniczyła w stażu zagranicznym w Lipsku (Niemcy) realizowanym w ramach projektu Unii Europejskiej, pt. " Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry szkolenia zawodowego" realizowanego ze środków PO WER na zasadach programu Erasmus + sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe.
Uczniowie podnieśli praktyczne umiejętności w zakresie budownictwa oraz w zakresie architektury krajobrazu. Oprócz tego zapoznali się z przepisami bhp i technologiami stosowanymi w Niemczech w budownictwie i przy kształtowaniu architektury krajobrazu. Doskonalili język niemiecki, głównie język branżowy oraz zapoznali się z organizacją pracy, warunkami życia i kulturą w Saksonii.
Praktyki odbywały się w firmie Forssbohm&Sohne (branża budowlana) i firma "Baumpflege Wenzel" (architektura krajobrazu).
Czytaj więcej: Raport z odbytego stażu zagranicznego w dniach 02.07.2017-28.07.2017
- Szczegóły
Ankiety ewaluacyjne mobilności Job Shadowing nauczycieli w Salamance,Hiszpania i staże uczniów w Lipsku, Niemcy w ramach projektu POWER VET pt Pogłębienie umiejętności zawodowych przez praktyki w Niemczech i Hiszpanii.
- A Monitoring questionnaire for teachers
- Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli job shadowing
- Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli opiekunów
- Ankieta ewaluacyjna dla uczniów AK
- Ankieta ewaluacyjna dla uczniów TB
- Monitoring - questionnaire for intermediary institution -Tellus Limited
- Monitoring - questionnaire for receiving institution