KOMPETENCJE ZAWODOWE PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Badanie zostało przeprowadzone na podstawie ankiety skierowanej do uczniów, wywiadów z nauczycielami przedmiotów zawodowych.
Ankietowani uczniowie badane aspekty oceniali w skali pięciostopniowej.
- Przyrost wiedzy na temat branży - bardzo wysoko lub wysoko oceniło 70% ankietowanych, pozostali na poziomie zadowalającym,
- Przyrost wiedzy na temat kultury pracy, kultury biznesowej i obyczajów - bardzo wysoko lub wysoko oceniło 82% uczniów, na poziomie zadowalającym 18%,
- Poprawę komunikacji z ludźmi z innych krajów - bardzo wysoko lub wysoko oceniło 85% uczniów, pozostali na poziomie zadowalającym,
- Satysfakcję z doboru miejsca odbywania praktyki - bardzo wysoko lub wysoko oceniło 86% uczniów, 1 uczeń słabo, pozostali na poziomie zadowalającym.
Jako najbardziej użyteczne szkolenia – staże uczniowie wskazali:
Technicy budownictwa
-wizytę w elektrowni wiatrowej,
-technologię renowacji elewacji obiektów zabytkowych,
-technologię wykonywania podwieszanych sufitów,
-technologię wykonywania suchej zabudowy,
-wykonywanie tynków i ociepleń przy użyciu różnych materiałów,
Technicy architektury krajobrazu
-pracę przy cięciach pielęgnacyjnych i ścince drzew,
-metody pielęgnacji roślin w zieleni miejskiej,
-metody pielęgnacji trawników sportowych,
-szkolenie z obsługi różnego typu kosiarek,
-metody konserwacji i renowacji zieleni w obiektach zabytkowych.
Wysoki poziom satysfakcji z odbytego stażu można również dostrzec w odpowiedziach uczniów na pytanie: Co najbardziej podobało Ci się podczas realizacji projektu?
„Podobało mi się, że pracodawca był zorganizowany, bardzo chętny do rozmowy z nami”
„Miejsce praktyk było świetnie dobrane”
„Podobały mi się relacje pracodawcy z praktykantami”
„Najbardziej podobało mi się miejsce odbywania stażu”
„Bardzo podobało mi się przyjazne nastawienie pracodawcy”
„Najbardziej podobał mi się czas spędzony w pracy”
„Praktyki i zdobyte na nich nowe doświadczenia”
„Najbardziej podobała mi się praca pod okiem Pana Wenzla”
Nauczyciele przedmiotów zawodowych w wywiadach wskazują na:
- większą otwartość uczestników projektu na zdobywanie wiedzy z zakresu dziedziny w jakiej się kształcą,
- większą motywację do zgłębiania zagadnień trudnych,
- zwiększoną percepcję korelacji między przedmiotowych w zakresie przedmiotów zawodowych,
- wzrost chęci do dzielenia się wiedzą, spostrzeżeniami i doświadczeniami,
- zwiększoną efektywność pracy w grupach,
- większą zdolność wykorzystania teorii w praktyce.
Wnioski:
- uczniowie nawiązali relacje z pracodawcami i opiekunami w miejscu pracy,
- uczniowie mieli możliwość nabycia wiedzy, doświadczenia i nowych kompetencji zawodowych,
- współpraca z obcokrajowcami oraz poznanie zasad obowiązujących w niemieckich firmach przyczyniła się do przełamania bariery językowej oraz dała możliwość porównania polskiej i niemieckiej obyczajowości, kultury i organizacji pracy oraz kultury biznesowe,
- odbyty staż wpłynął pozytywnie na motywację do kształcenia się w wybranym zawodzie,
- uczniowie nabyli umiejętność sprawnej pracy w grupie .
Rekomendacje:
- umożliwiać uczniom pracę w zagranicznych zakładach pracy celem nabycia doświadczeń,
- motywować uczniów do nauki języków obcych, bo dobra komunikacja w miejscu pracy daje możliwość poznania szczegółów wykonywanej pracy oraz pozwala na większe zaangażowanie w wykonywane zadania.
Pełna ocena przyrostu wiedzy i umiejętności zawodowych będzie możliwa po dokonaniu pełnej analizy wyników wszystkich egzaminów z kwalifikacji, które to egzaminy są jeszcze przed młodzieżą.